Orlické hory
15 sierpnia 2020
Zapowiedź:
Ta wycieczka to spełnienie życzenia Pawła - chciał pokazać mi nowy mostek na Dzikiej Orlicy.
Plan zakłada kilka atrakcji poza mostkiem. Wychodzimy z Niemojowa, tam można zaparkować samochody. Kierujemy się do Bartoszowic nad Orlicą, niewielkiej miejscowości tuż przy granicy z Polską. W Bartoszowicach oglądamy kościoł, a następnie zielonym szlakiem podążamy w kierunku Zadniego Wierchu. Tu skręcamy w prawo dość długi odcinek idziemy czerwonym szlakiem. Po drodze będzie kilkanaście bunkrów tzw. rzopików, będą też większe typu R-S 72, R-81, R-82 oraz twierdza Hanička, której tym razem nie będziemy zwiedzać. Wejdziemy na wieżę widokową na szczycie Annenskiego Vrchu - stąd roztacza się widok nie tylko na pobliskie Góry Orlickie i Bystrzyckie, bowiem na dalszych planach bez problemu zaobserwujemy charakterystyczne szczyty Masywu Śnieżnika, Gór Sowich, Szczelińca i Broumowskich Ścian, jak również przy dobrej widoczności zobaczymy Śnieżkę i Karkonosze. Dalej idziemy czerwonym, nieco nudnym i płaskim szlakiem do skrzyżowania z szosą. Tam skręcamy znów w prawo i żółtym szlakiem schodzimy do Neratova. Szlak wiedzie początkowo lasem, później wiedzie przez polankę, na której zachowały się dwie sudeckie chałupy i murowana kaplica. Nad Neratovem zboczymy ze szlaku i zejdziemy łąką, z której roztacza się piękny widok. Miniemy też pomnik przyrody - klon jawor. Zaczną się pierwsze zabudowania - zadbane i odnowione z zachowaniem pierwotnego charakteru domy używane jako letnie dacze. W Neratovie zatrzymamy się na posiłek i piwo z lokalnego browaru. Tym razem nie będziemy zwiedzać wyremontowanego kościóła ze szklanym dachem,  bowiem to będzie temat innej wycieczki. Powrót do Niemojowa będzie począkowo szosą nr 311, z której będzie widać rezerwat przyrody Neratowskie Łąki. Gdy dojdziemy do mocno zniszczonego kościoła św. Jana Nepomucena, skręcimy na żółty szlak, który ścieżką nad Dziką Orlicą zaprowadzi nas wprost na most graniczny między Bartoszowicami a Niemojowem.
Długość: 26 km
Czas przejścia: 8 h
Suma podejść: ok. 500m (i tyle samo zejść), profil dość łagodny. Trasa łatwa, ale długa.
Dojazd:
Własnym środkiem transportu należy dotrzeć do Niemojowa (tego przy granicy PL-CZ za Porębą k. Długopola). Samochód zostawiamy w pobliżu sklepu spożywczego i gościńca - tu jest miejsce do zaparkowania. Odległość z Wrocławia 135 km, czas jazdy >2h