Bílá Voda i Boruvkova
18 października 2020
Niedzielne wejście na Borówkową, ale tym razem od czeskiej strony ze wsi Bílá Voda.
Z Bilej Vody prowadzi czerwony szlak na szczyt Borówkowej. Pierwszy odcinek pokrywa się z trasą bardzo ciekawej drogi krzyżowej. Kolejne stacje w postaci współczesnej sztuki z ceramiki osadzonej w drewnie inspirują do przemyśleń i zachęcają do spojrzenia na życie z perspektywy katolików. Dalej szlak prowadzi szeroką, leśną drogą wzdłuż "ostoi" zwierzyny obora Jedlovec aż do granicy polsko-czeskiej. Tuż przed granicą znajduje się tablica informująca o historii wsi Růženec, która istniała tu od początku XVII w. aż do połowy XX w. Po dojściu do granicy droga zamienia się w ścieżkę. Zanim dotrzemy na szczyt Borówkowej, warto zatrzymać się na Krowiej Górze, która nie jest zabudowana - warto tu spędzić chwilkę, posłuchać głosów przyrody, poczuć zapach wiatru... Przed Borówkową jest jeszcze mała atrakcja w postaci bloków skalnych leżących tuż przy szlaku.
Borówkowa (899m) to najwyższy szczyt Gór Złotych. Z wieży widokowej rozciąga się niesamowity widok na Góry Złote, Rychleby, Masyw Śnieżnika... Dla tej panoramy warto wejść na górę i spędzić dłuższą chwilę na rozpoznawaniu pasm, szczytów i miejscowości.
Po odpoczynku na Borówkowej czas na zejście - od tej chwili droga prowadzi już tylko na dół. Szeroką leśną, utwardzoną drogą schodzimy dalej czerwonym szlakiem, który po chwili odbija w lewo, znów na czeską stronę gór. Na rozdrożu Pod Białą Skałą skręcamy w lewo w zielony szlak. I to będzie najnudniejszy odcinek - nudna asfaltowa droga o długości około kilometra. Dopiero na rozdrożu Pod Trzema Lipami, gdzie jest drewniana wiata turystyczna, szlak odbija i prowadzi już całkiem fajną ścieżką. Tu trzeba patrzeć na znaki, bo szlak co jakiś czas skręca w kolejne ścieżki. Jest fajnie, wzdłuż strumyka, schodzimy ścieżką do Szafarzowej Skały. Tu trzeba zrobić przerwę i wdrapać się na jej szczyt - jest wyznaczony specjalny szlak "do punktu widokowego". Z najwyższego miejsca tej skalnej formacji rozciąga się atrakcyjny widok na Borówkową i najbliższą okolicę, a pod nogami jest niemal 30-metrowej wysokości urwisko.
Pozostaje zejście zielonym szlakiem wzdłuż potoku Bílá Voda do wsi Bílá Voda. Droga jest znów szeroka, później zmienia się w asfaltową szosę. Po zatoczeniu pętelki pod "zamkiem" kończymy wycieczkę.
Długość trasy: ok. 15 km, czas przejścia max. 5h
Zbiórka: o 10.00 pod "zamkiem" Bílá Voda, obok przystanku autobusowego jest parking dla kilku samochodów, 100m dalej zaczynają się szlaki turystyczne
Dojazd: najlepiej samochodem do Złotego Stoku, wieś Bílá Voda sąsiaduje ze Złotym Stokie, jadąc w kierunku Paczkowa skręcamy w prawo w pierszą, wąską drogę za Złotym Stokiem, która prowadzi do granicy państw PL-CZ, następnie drogą dojeżdżamy do Bilej Vody wprost pod "zamek".